קשובים לך

מתינוקות ועד מבוגרים – איך מתבטאות בעיות שמיעה בגילאים שונים בחיינו?

28 פברואר, 2019

ההתמודדות עם בעיית שמיעה לאורך החיים היא לא פשוטה. לקות בשמיעה מחוברת לאורך הילדות וההתבגרות גם למצב חברתי, למקובלות ולקבלה על ידי החברה. מתוך ההתמודדות היומיומית הלא פשוטה, גם אצל ילדים וגם אחר כך – אצל מבוגרים, נולדה מודעות גדולה יותר לבדיקות שמיעה כבר בשלב מוקדם מאד של החיים.

היום נהוג בכל בית חולים שלא משחררים את האם ותינוקה הביתה לפני בדיקת סקר שבודקת את השמיעה ולעיתים קרובות חוזרים על הבדיקה הזו לאחר כמה שבועות, כשהתינוק כבר בבית. חשוב לציין שערנות ההורים בגילאים הקטנים הללו יכולה להיות זו שתעשה את ההבדל בין מציאות שבה התינוק מתמודד עם לקות שמיעה ואינו יכול לתקשר עם העולם ובין מציאות שבה אנחנו מצליחים למצוא עבורו פתרונות שונים.


כיצד מזהים בעיות שמיעה אצל תינוקות?

כאמור, לא תמיד בעיית השמיעה מאובחנת כבר בימים הראשונים לחייו של התינוק ולעיתים קרובות ליקויי השמיעה ייחשפו רק לאחר כמה ימים או שבועות ובדרגות שונות שלא תמיד ניתן לאתר בלי בדיקות מקיפות יותר. עם זאת, יש סימנים מקדימים שיכולים להצביע על בעיות שמיעה.

אצל תינוקות קטנים עד גיל 3 חודשים, ניתן לבחון את תגובת התינוק לצלילים שונים, רעשים ומוזיקה. כך למשל אם תינוק לא מגיב לצלילים חזקים או לא נבהל מרעש פתאומי, והמצב הזה חוזר על עצמו, ייתכן ויש לו בעיות שמיעה וכדאי לפנות לאבחון מקיף. עד גיל 8 חודשים, אמורים תינוקות ללמוד לסובב את הראש אל מקור הרעש שהם שומעים – אם תינוק לא עושה זאת, ייתכן והוא סובל מלקות שמיעה.

אצל תינוקות עד גיל שנה, בעיות שמיעה באות לידי ביטוי גם ביכולת שלהם להשמיע קולות שונים. אם התינוק לא מחקה קולות שהוא שומע, לא ממלמל לעצמו בשלב שלפני גיל הדיבור ואינו מגיב לקולות שונים או שינויים בטון דיבור, כדאי לפנות לרופא המטפל ולבקש בדיקות שמיעה. להרחבה אודות בדיקת שמיעה לתינוקות >>


לקות שמיעה אצל פעוטות – הנורות האדומות שחשוב להכיר

אצל פעוטות בני שנה עד גיל שלוש, בעיות שמיעה – גם כאשר מדובר על לקות קלה בלבד – יכולות להפריע לשלב התפתחותי מהותי מאד. בגיל זה פעוטות מבססים את החיבור שלהם לעולם דרך דיבור. הם מתחילים לשוחח עם בני המשפחה, החברים מהמעון ואנשי החינוך המלווים אותם ומרחיבים את אוצר המילים שלהם מיום ליום.

בעיות שמיעה שלא מאובחנות, יכולות להפריע להתפתחות הטבעית הזו ולהשפיע על המשך הדרך באופן מובהק. הסימן הראשון לבעיות שמיעה אצל פעוטות הוא חוסר היכולת להרחיב את אוצר המילים. אם פעוט לא אומר מילים פשוטות כמו אמא, אבא, כן, לא ומילים נפוצות אחרות, ייתכן והוא סובל מלקות שמיעה.

בנוסף, אם הוא לא מגיב לשיחה, במיוחד כאשר שואלים אותו שאלות, זוהי עוד נורה אדומה בדרך לאבחון וחיפוש אחר פתרון מתאים.


הגיל הקריטי – בעיות שמיעה אצל ילדים ואיך הן משפיעות על תחומי החיים השונים?

אחד הגילאים הקריטיים ביותר בהתפתחות שלנו לאורך החיים הוא גיל הילדות וההתבגרות. זהו הגיל שבו אנחנו שמים את הילקוט על הגב ויוצאים לבית הספר ושם מגלים ילדים רבים את הקושי מול השיעורים, הלמידה וההתמודדות החברתית.

בעיות שמיעה אצל ילדים יכולות להשפיע באופן משמעותי על שגרת החיים של הילד, לא רק בתחום הלימודי אלא גם בתחום החברתי. ילד עם בעיית שמיעה מתקשה לעקוב אחרי הנלמד בשיעור, לא מצליח לקיים שיחות סדירות עם חבריו ומתמודד עם קושי שלא תמיד מאובחן קודם לכן.

בגיל זה, הסימפטומים של בעיות השמיעה מתחדדים. ילדים בגילאי 5 ומעלה הסובלים מבעיות שמיעה עלולים לסבול מדלקות אוזניים חוזרות ונשנות, מכאבים באוזניים שאינם מוסברים ומקושי בדיבור שמשתנה מפעם לפעם, בהתאם לרמות השמיעה.

בגיל זה אפשר כבר לראות מצב של הידרדרות בשמיעה – כלומר, גם אם בתחילה לא אובחנה בעיית שמיעה מובהקת, בגיל הילדות אפשר כבר לראות ציר הידרדרות ולהבין שיש בעיה. להרחבה אודות בדיקת שמיעה לילדים >>

בעיות שמיעה ילדים


בין בעיות שמיעה לבעיות קשב וריכוז אצל ילדים

בגיל הילדות, ילדים רבים עוברים אבחון בהקשר להפרעות קשב וריכוז. במקרים רבים, זהו השלב שבו מתגלות בעיות השמיעה. אם עד כה חשבו המורים וההורים שהילד סובל מבעיית קשב וריכוז שמפריעה לו בלימודים ובהתמודדות החברתית, לאחר בדיקות שמיעה מתברר שהוא פשוט לא שמע את מה שקורה בכיתה.

לכן חשוב לגבות את האבחון של הפרעת קשב וריכוז גם בבדיקות שמיעה מקיפות שיבדקו האם יש בעיית שמיעה כלשהי שמפריעה לילד להיות קשוב יותר לנעשה מסביבו.


שמיעה אצל מבוגרים – בין מצב סטטי להידרדרות מתמשכת

אצל מבוגרים בעיות שמיעה נובעות מסיבות רבות. אחת הסיבות הנפוצות ביותר היא חשיפה לרעש לאורך חיינו באופן מוגזם. שמיעת מוזיקה ורדיו באוזניות או באוטו בווליום גבוה, חשיפה לרעש תוך כדי עבודה או במקום המגורים שלנו, כל אלו יכולים לגרום לנו לבעיות שמיעה שהולכות ומתגברות ככל שאנחנו מתבגרים.

לצד סיבה זו, בעיות שמיעה נגרמות בגיל מבוגר גם מתוך נטייה גנטית. אם קיימים במשפחה מצבים של הידרדרות בשמיעה עם ההזדקנות, במקרים רבים המצב הזה יעבור הלאה לדורות הבאים. סיבה נוספת היא הזדקנות טבעית, שאחת התופעות שלה היא הידרדרות בשמיעה.

הדרך הטובה ביותר להתגבר על בעיות שמיעה בגילאים מבוגרים היא להיות מודעים ולהרגיש בהידרדרות. בדיקות מקיפות אצל רופא מומחה או במכוני שמיעה מוסדרים יובילו לאבחון מדויק, שבמסגרתו יהיה ניתן למצוא פתרון לבעיה. היום ניתן למצוא עזרי שמיעה שפותרים ומקלים על בעיות השמיעה שמגיעות בגיל מבוגר ולצדן טיפולים רפואיים שונים.

 

זיהיתם הידרדרות בשמיעה – מה הצעד הראשון?

אם זיהיתם בעיות שמיעה אצלכם או אצל ילדיכם, הצעד הראשון הוא לפנות לרופא המטפל ולבקש הפנייה לבדיקות שמיעה. בדיקות השמיעה נערכות במכוני שמיעה מורשים וכוללות בדרך כלל גירוי באמצעות רעש וקול כדי לבחון את תגובת המערכות ולבדוק האם יש בעיה בזיהוי צליל ובשמיעתו.

לצד בדיקות אלו, ישנן בדיקות מקיפות יותר שכוללות צילום רנטגן ובדיקות נקודתיות בהתאם לחומרת האבחון הראשוני. היום מרבית הבדיקות נערכות באמצעות ציוד טכנולוגי מתקדם ואינן כרוכות בכאב או בחוסר נוחות.

לאחר אבחון וייצור של דוח מפורט עבור הרופא המטפל, ימליץ רופא מומחה על פתרון. גם מכוני השמיעה שעובדים בשיתוף פעולה עם מרפאות קופות החולים ועם רופאים פרטיים, יוכלו לספק פתרונות רבים ועזרים שמגבירים את רמת השמיעה. במקרים מסוימים ישנם גם פתרונות כירורגיים כמו שתלים, שיכולים לשפר את השמיעה.

תשומת לב להתנהגות המאפיינת בעיות שמיעה בכל גיל ובעיקר אצל תינוקות, ילדים וקשישים, ערנות של ההורים או הילדים ומודעות לחשיבות האבחון והטיפול – כל אלו יכולים כיום לעזור למי שסובל מלקויות שמיעה ולהקל עליו באופן משמעותית בשגרת היומיום. הפתרונות המוצעים כיום, בהמשך לאבחון, מספקים איכות חיים והזדמנות אמיתית להשתלב בחברה, ללמוד ולעבוד.

מרגישים שאתם צריכים ייעוץ? צוות המומחים של אודיופון ישמח לעמוד לרשותכם. צרו איתנו קשר בטלפון >> 04-866-73-37 או כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם.

 

אולי יעניין אתכם גם:


סוגים של ליקויי שמיעה / ירידה בשמיעה >>

מכון שמיעה: 3 שירותים עיקריים שתוכלו לקבל >>


התאמת מכשירי שמיעה מקצועית: התאמה אישית בהתאם לצרכים >>



<< לעמוד קודם
נגישות
גודל טקסט:
א א א
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
?

לחיצה חוזרת ונשנית על המקש Tab תעביר אתכם בין הקישורים והאזורים השונים בעמוד.

הפעלת מקשי הקיצור תלויה בדפדפן שבו אתם משתמשים:

S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
אתר חלופי