קשובים לך

טינטון באוזניים: מהי התופעה וכיצד ניתן לטפל בה?

13 אפריל, 2021

טינטון באוזניים, או טיניטוס, היא תופעה מוכרת של צפצופים באוזניים ורעשים מטרידים נוספים, ללא גירוי של רעש חיצוני.

תופעה זו מופיעה באופן שווה אצל נשים וגברים והגיל הממוצע בו היא מופיעה הוא 50. אך, קיימים מקרים רבים בהם ידווחו על טינטון גם בגילאים צעירים יותר, לדוגמה, אנשים שעובדים בסביבה רועשת במשך שנים רבות וחשופים לרעשים חזקים במשך רוב שעות היום, לעיתים יגיעו לרופא עם תלונה על טינטון גם לפני גיל 50. דוגמה נוספת, כאשר אדם נחבל בראשו, ייתכן שיתחיל לסבול מטינטון ויחווה פגיעה באיכות החיים.


כיצד מאבחנים טינטון באוזן?

הרופאים מבדילים בין שני סוגי טינטון באוזניים:

  • טינטון סובייקטיבי -  הגדרה לצפצופים או לרעשים באוזניים שנשמעים רק על ידי המטופל. המטפל לא יכול לזהות את הטינטון בבדיקת סטטוסקופ ויש לערוך בדיקות נוספות – בעיקר בדיקות שמיעה מקיפות. סיבות רבות יש לתופעה זו, ביניהן ירידת שמיעה עם הגיל, חשיפה לרעש, ירידת שמיעה פתאומית ומנייאר (הפרעה/מחלה באוזן הפנימית).
  • טינטון אובייקטיבי- רעשים / צפצופים באוזניים הנשמעים ע"י המטופל והמטפל. מדובר בתופעה הניתן לאבחן באמצעות בדיקת סטטוסקופ ומצריכה לעיתים בדיקות נוספות, כמו, בדיקת שמיעה, בדיקת טימפנומטריה, רפלקס אקוסטי ולעיתים גם בדיקות דימות כמו MRI או CT. במקרה זה התופעה נובעת ממקור שרירי או ממקור וסטיבולרי (לדוגמה, יתר לחץ דם)

ההמלצה הכללית, בכל מקרה של צפצופים או רעשים באוזניים היא להגיע לבדיקת שמיעה מקיפה ולבדוק מהם הגורמים להפרעה וכיצד ניתן לטפל בהקדם.


מה כוללת בדיקת שמיעה מקיפה?

כדי לטפל בתופעה מתחילים בבדיקות שמיעה מקיפות, שחשובות כדי לנסות לזהות את הגורם ולהחליט על דרך טיפול מתאימה.
בדיקת שמיעה מקיפה בודקת את סף השמיעה של הנבדק לשמיעת צלילים בתדרים שונים. בנוסף תיבדק יכולות זיהוי המילים ואחוז הבנת המילים של הנבדק. בדיקה נוספת שמבצעים כאשר אדם מגיע עם תלונה של טינטון היא בדיקת טימפנומטריה, שבודקת את השוואת הלחצים באוזן התיכונה.

 

 טינטון באוזניים - בדיקת שמיעה לאבחון הבעיה


מהו הטיפול היעיל בטינטון באוזניים?

הרפואה המודרנית מציעה לא מעט פתרונות לטינטון באוזניים, בין היתר גם טיפולים תרופתיים וטיפולים ברפואה משלימה, אך אלו יכולים לעיתים להקל רק באופן זמני. מרבית הפתרונות שמאפשרים שיפור באיכות החיים הם למעשה כלים שמלמדים את הסובל מטינטון איך להתמודד עם התופעה.

לצד טיפולים מניעתיים כמו תזונה נכונה המתאימה באופן מיוחד לסובלים מהבעיה וכוללת הימנעות ממזונות עתירי קפאין כמו שוקולד, קפה או תה, הימנעות מאלכוהול ולקיחת תוספי מזון שונים (וכן הפסקת עישון), אין ספק שטיפול רפואי בידי מומחה מסייע משמעותית להפחתת התופעה.

אחד הפתרונות שיכול לסייע בשיפור איכות החיים לסובלים מטינטון שסובלים גם מירידה בשמיעה הוא מכשיר שמיעה. מכשירי השמיעה מאפשרים לאדם לשמוע צלילים כבר בעוצמות חלשות יותר (ביחס למצב בלי מכשירי שמיעה) וכך למעשה במהלך היום האדם נמצא פחות בסביבות שקטות ושומע יותר צלילים וקולות שאינו שומע בלי מכשירי השמיעה (הימצאות בסביבה שקטה מגבירה את שמיעת הטינטון על ידי המטופל).

 

לסיכום - מהם שלבי הטיפול?

כדי לקבל פתרון לטינטון באוזן כדאי לפנות לפני הכל לרופא א.א.ג וכן למכון המבצע בדיקות שמיעה מקיפות ולאבחן האם הטינטון נובע מירידה בשמיעה. לאחר האבחון במסגרת בדיקות שמיעה מקצועיות וממוקדות, יומלץ למטופל בחלק מהמקרים, על מכשיר שמיעה שמתאים לטיפול בבעיה שהתגלתה במהלך הבדיקות.

חווים צפצופים או רעשים באוזניים? רוצים להתייעץ איתנו או לקבוע תור לבדיקה? צרו איתנו קשר בטלפון >> 04-866-73-37 או כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם.

 

אולי יעניין אתכם גם:

אובדן שמיעה פתאומי - יכול לקרות לכל אחד >>

 

סוגים של ליקויי שמיעה / ירידת שמיעה >>

מתינוקות ועד מבוגרים – איך מתבטאות בעיות שמיעה בגילאים שונים בחיינו? >>

 

<< לעמוד קודם
נגישות
גודל טקסט:
א א א
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
?

לחיצה חוזרת ונשנית על המקש Tab תעביר אתכם בין הקישורים והאזורים השונים בעמוד.

הפעלת מקשי הקיצור תלויה בדפדפן שבו אתם משתמשים:

S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
אתר חלופי