קשובים לך

הקשר בין מכשירי שמיעה לקלינאות תקשורת

5 יוני, 2016

על הקשר בין מכשירי שמיעה וקלינאית תקשורת

חוש השמיעה הוא אחד החושים המרכזיים של האדם והוא משמש אותו בכל רגע נתון. כאשר חוש זה נפגע בשל תאונה או בשל מחלה הקושי הוא עצום ובלתי נתפס. התמודדות עם לקות שמיעה חלקית או לקות שמיעה כוללת (מצב של חרשות) יכול להיות תהליך מתסכל מאוד מבחינה רגשית וגם מבחינת הקשיים שהוא מערים על ניהול חיי שגרה. אחד הפתרונות הנפוצים ביותר שמוצעים לבעלי לקויות שמיעה הוא ללבוש מכשיר שמיעה שמגביר את יכולת השמיעה שלהם. לא כל בעל לקות שמיעה יכול ללבוש מכשיר שמיעה – זה תלוי מה האחוז בו כל אוזן שלו שומעת. כאשר האוזן לא מתפקדת בכלל גם מכשיר שמיעה לא יכול לסייע ויש ללמוד להסתדר בדרכים אחרות. בשוק יש הרבה מכשירי שמיעה ויש להתאים את המכשיר האישי למי שמשתמש בו. ההתאמה נעשית בין השאר בעזרת קלינאית תקשורת שמסבירה למטופל איך להשתמש במכשיר וגם בודקת איך הוא הכי יכול לעזור לו.

איך פגישות עם קלינאית תקשורת יכולות לסייע לבעלי לקויות שמיעה?

פגישות עם קלינאית תקשורת יכולות לסייע מאוד לבעלי לקות שמיעה. אנשים שיש להם לקות שמיעה ולא שמעו אף פעם או שמעו במשך זמן רב באופן לא טוב יכולים לחוות הלם כאשר הם שמים מכשיר שמיעה. חלק חשוב מיכולת השמיעה הוא יכולת הוויסות של הצלילים – יכולת זו היא נרכשת. לכן, כאשר יש מכשיר שמיעה יש להתחיל ללבוש אותו תחילה בסביבה מבוקרת בה קל יותר לווסת את הרעש. אצל אנשים ששומעים טוב ואין להם לקות יש יכולת טבעית של המוח והאוזן לווסת רעשים ולהפריד בין רעשי רקע וקולות או בין עוצמות שונות של צלילים. קלינאית התקשורת תעניק לבעל הלקות כלים שיעזרו לווסת את הצלילים באופן מודע על ידי הגברה והחלשה של עוצמת מכשיר השמיעה. לרוב הסוגים של מכשירי שמיעה יש שלט בו ניתן להחליט מה תהיה עוצמת הקול בכל רגע נתון.

האם מהרגע הראשון ניתן לשמוע בעזרת מכשירי שמיעה?

למעשה לא ניתן להשתמש מהרגע הראשון במכשיר השמיעה. מכשירי השמיעה נועדו להחליף את התפקוד של האוזן בגוף. בעוד האוזן שלנו יודעת לבד לווסת צלילים ולהפריד אותן כאשר אדם שלא שומע מתחיל לשמוע בעזרת מכשיר הוא צריך לרכוש את המיומנות הזאת באופן מודע וזה דורש תהליך. מפגשים עם קלינאית תקשורת יכולים לסייע לאנשים בעלי לקות שמיעה להשתמש באופן נכון וטוב יותר במכשיר השמיעה שלהם. הקלינאית תוכל לסייע להם ללמוד איך לווסת את הרעשים ואיך לסווג רעשים שונים כצלילים של קול אדם, מוזיקה או רעש מכונות. למעשה המכשיר מעניק לבעל הלקות יכולת לשמוע בעוד קלינאית התקשרות מעניקה לו את המיומנות להקשיב.

על תהליך הניסוי והטעייה בשימוש במכשירי שמיעה

תהליך השימוש במכשירים כמו מכשירי שמיעה הוא הליך של ניסוי וטעייה. עלינו לקחת בחשבון שיכולים לקחת מספר ימים או שבועות עד שנלמד להפעיל את מכשיר השמיעה באופן שהכי נוח וטוב לנו. הליך זה ידרוש מאתנו סבלנות ויכולת להשלים עם כך שגם עם המכשיר השמיעה שלנו עדיין לא תהיה מעולה. המכשיר מפצה על הלקות אך הוא איננו מעלים אותה וחשוב לזכור זאת. מכשירי שמיעה הם לא הדרך היחידה להתמודד עם ליקוי שמיעה. ניתן להתמודד עם לקויות שמיעה גם בעזרת שפת הסימנים ובעזרת קריאת שפתיים. למעשה רוב בעלי לקות השמיעה עושים שימוש במגוון אמצעים מלבד מכשיר שמיעה בשביל להתמודד עם הלקות שלהם כאשר כל אחד מהאמצעים משלים אחד את רעהו.

נגישות
גודל טקסט:
א א א
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
?

לחיצה חוזרת ונשנית על המקש Tab תעביר אתכם בין הקישורים והאזורים השונים בעמוד.

הפעלת מקשי הקיצור תלויה בדפדפן שבו אתם משתמשים:

S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
אתר חלופי